Zwolse kunstenaars Delic en Huda blij met ondersteuning bij ReCharge
- 4 minuten leestijd
- 24 oktober
Delic (ex-Opgezwolle) en Huda exposeren deze winter hun revolutionaire dome ReCharge in Museum de Fundatie. De Zwolse kunstenaars hebben in het voortraject veel gehad aan de ondersteuning van MarketingOost - Zwolle Marketing en het LAB Aanbodontwikkeling. “Via MarketingOost krijg je toegang tot expertise en netwerken die je verder brengt. Ze openen deuren en versnellen processen”, kijkt Delic terug op de samenwerking.
Hij doet dat een paar weken na de opening van de expositie. Veel mensen bezochten sindsdien de expositie. In de revolutionaire dome van Delic en Huda ontsnappen ze een kwartier aan de prikkels en onrust van het dagelijkse leven. In de bedwelmende 360 graden-beleving laden ze zich onder invloed van muziek, beeldende kunst en visuals op met nieuwe energie. Wetenschappers van Rijksuniversiteit Groningen onderzoeken ondertussen wat de voorstelling doet met hartslag, concentratie en werkgeheugen van de bezoekers. ReCharge bundelt dus kunst en wetenschap.
Bombardement aan informatie
Delic en Huda ontwikkelden met de dome een antwoord op de moderne samenleving. Het voortdurende bombardement aan informatie dat mensen over zich heen krijgen, levert veel schade op. “Je ziet een alarmerende toename aan burn-outs en stress gerelateerde ziekten. Dat is een groeiend probleem met serieuze gevolgen voor de samenleving. Zelfs jongeren vanaf groep 8 lopen al tegen burn-out klachten aan. Die situatie was het vertrekpunt van ons project”, vertelt Delic.
Werkbare ideeën
“MarketingOost zag meteen het potentieel. Guido Wapstra en Kitty Onder de Linden stonden open voor onze visie en waren in een beginstadium al enthousiast. Dat was heel tof om mee te maken”, vertelt Huda over de eerste kennismaking die via hun oude projectmanager tot stand kwam. “Wij hadden een maquette laten maken door TU Delft. Daarmee presenteerden wij ons project. En vervolgens opperde MarketingOost meteen hele werkbare ideeën. Ze voegen bovendien de daad bij het woord. MarketingOost is een hele betrouwbare partner”, zegt Delic.
Goede ingangen
Het blijft niet alleen bij adviezen, bedoelt hij. MarketingOost dacht met het duo mee over subsidiemogelijkheden en bracht ze in contact met samenwerkingspartners. “En dan merk je dat MarketingOost hele goede ingangen heeft. Toen wij De Fundatie als mogelijke locatie noemden, regelde Kitty meteen een afspraak met directrice Beatrice van Bormann. Die bleek ook heel enthousiast over ons project. Zo kwam er ineens snelheid in ons plan. Wat ook prettig is: met MarketingOost kun je snel schakelen. Je hoeft niet lang te wachten op antwoorden op je vragen”, vertelt Huda.
Vruchtbare grond
Ze merken dat hun project ook goed past bij de doelstellingen van MarketingOost en de gemeente Zwolle. Die zien de meerwaarde van experimenten en vernieuwingsdrang. “Wij willen werken aan kwalitatief goede en innovatieve projecten. Ik merk dat de grond daarvoor in Zwolle momenteel heel vruchtbaar is”, zegt Delic. In zijn jeugdjaren was dat anders, vindt hij. “Vroeger kostte het meer moeite om een idee van de grond te krijgen. Nu komt alles veel makkelijker in beweging, ook door de steun van MarketingOost. Dat is prettig werken.”
En dat prettig werk is nog niet overal bekend, merkt Huda als ze vertelt over de samenwerking met MarketingOost. “Ondernemers en kunstenaars weten lang niet altijd dat ze een beroep kunnen doen op de expertise van MarketingOost. Maar ik kan het iedereen aanraden. De mensen van MarketingOost hebben voor ons gestreden en daar hebben wij veel aan gehad.”
“Waarom zou je alleen in Amsterdam of London aan een experimenteel project kunnen werken? De grond in Zwolle is daarvoor net zo vruchtbaar. MarketingOost wijst je de weg naar de juiste expertise en netwerken”, zeggen Delic en Huda.
Heb je ook een tof project waarbij je ondersteuning kunt gebruiken? Laten we dan eens rond de tafel gaan zitten. Neem contact op met Guido Wapstra of Kitty Onder de Linden.