navigatie overslaan
Innovatie is een must

New Dutch

  • 3 minuten leestijd
  • 28 nov 2023

De campagne New Dutch benadrukt de innovatiekracht van Nederland en Regio Zwolle.

Over de landsgrenzen staat Nederland (nog steeds) bekend om haar kaas, klompen en molens. Als wij, volgens de internationale positioneringstrategie van NL, relevant willen blijven in de wereld, moeten we explicieter (ook) een andere kant van Nederland laten zien: haar ongekende innovatiedrang, oftewel New Dutch.

De campagne New Dutch wordt gecoördineerd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (eigenaar van het NL-merk) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen. Het is een samenwerking tussen regio’s, steden, private en publieke partijen om de innovatiekracht van Nederland te benadrukken. Benieuwd hoe deze campagne eruit gaat zien? Lees hier meer.

Regio Zwolle doet samen met Regio Twente mee. Beide regio’s hebben voorbeelden en verhalen die als krachtig bewijs voor de Nederlandse innovatiekracht kunnen dienen. Andersom is New Dutch een kans om Zwolle en Twente in een internationale etalage te zetten en daarmee bij te dragen aan onze internationale doelstellingen.

Oproep; Heb je internationale doelstellingen en ben je benieuwd of aansluiting op New Dutch je kan helpen? Of ben je bezig met innovatie, die een internationaal podium verdient? Neem dan contact met ons op.

AMBITIES

Ambities van Regio Twente en Regio Zwolle.

De ambities van beide regio’s benadrukken het belang van internationalisering, innovatie en talentontwikkeling. Door deze ambities na te streven, versterken beide regio’s hun economische positie en dragen ze bij aan de profilering van Nederland als innovatie land (New Dutch).

  1. Handelsmissies en promotie: Beide regio's streven ernaar de innovatieve bedrijven, instellingen en ontwikkelingen uit de regio actief te profileren bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) met als doel: opname van deze bedrijven, instellingen en ontwikkelingen, in de programmering van handelsmissies om buitenlandse investeerders en handelspartners expliciet uit te nodigen de innovatieve ontwikkelingen in de regio’s te bezoeken. Focus kan hierbij aangebracht worden op het presenteren van antwoorden op de grote maatschappelijke (transitie)vraagstukken of realisatie van de SDG’s

  2. Innovatieve Samenwerking: De regio's willen nauwe verbindingen leggen met innovatieve initiatieven en bedrijven in Nederland die aanvullend zijn aan de sterke punten van Regio Twente en Regio Zwolle. Door samen te werken met vergelijkbare innovatieve hubs in Nederland, willen ze gezamenlijk buitenlandse investeerders en bedrijven aantrekken. Wij stellen ons voor dat (samen met cases uit andere delen van Nederland) ‘thematische mandjes’ zijn te maken van innovatieve ontwikkelingen die bezoekbaar en beleefbaar zijn via bovengenoemde handelsmissies.

  3. Talentontwikkeling en -behoud: Het aantrekken en behouden van getalenteerde professionals is van groot belang. Regio Twente en Regio Zwolle willen regionale ontwikkelaars koppelen aan nationale en internationale ontwikkelaars, om zo talent uit te wisselen en te behouden. Het ontwikkelen en (internationaal) presenteren van onderscheidende innovatieve ontwikkelingen zal helpen bij het versterken van de innovatiekracht van beide regio's.

Wat vind je van de informatie op deze pagina?